Als u een eigen bedrijf hebt, wilt u natuurlijk blijven ontwikkelen. Er blijven knelpunten komen en gaan; een proces is altijd te verbeteren en nooit perfect. Er zijn veel verschillende verbetermethoden ontwikkeld, die we in dit artikel behandelen. Zo heeft u een handig overzicht van de verschillende soorten verbetermethoden en kunt u bekijken welke het beste bij uw bedrijf past.
Lean procesoptimalisatie
Lean procesoptimalisatie gaat om het elimineren van verspilling en het verhogen van de betrokkenheid van je medewerkers. Zo wordt er steeds efficiënter gewerkt. Er zijn verschillende principes waarmee gewerkt wordt, om deze procesoptimalisatie in gang te zetten. Lean wordt steeds populairder en wint binnen bedrijven steeds meer terrein, omdat blijkt dat het een zeer succesvolle manier van procesoptimalisatie is.
Plan Do Check Act
We gaan terug naar de oertijd met Plan Do Check Act. Dit is een klassiek procesverbeteringsmodel wat vaak gebruikt wordt in de zorg, het onderwijs en overheidsinstellingen. Hierbij worden vaak KPI’s gebruikt, wat duidelijke indicatoren zijn voor het continu verbeteren van processen. Zonder deze indicatoren worden verbeteringen doorgevoerd die niet gebaseerd zijn op feiten.
Kwaliteitsmanagementsysteem
Procesverbetering en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand. U kunt bijvoorbeeld een kwaliteitsmanagementsysteem opstellen en dit ISO 9001 certificeren. Hiermee richt u op het continu verbeteren van de kwaliteit van zowel producten, processen en systemen als van medewerkers en managers.
Balanced Scorecard
Bij de Balanced Scorecard gaat het om ontwikkelen, meten en verbeteren van strategische capaciteiten. Hierbij helpen vier specifieke perspectieven bij het continu beter presteren in de dagelijkse praktijk. Het draait hierbij vooral om het aanbrengen van samenhang in de besturing.
Scrum
Ook scrum wint steeds meer terrein. Hierbij worden gecontroleerd kleine stukjes afgerond werk in het proces geplant. Hierbij wordt kortcyclisch gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening.