Een bedrijfshulpverleningscursus is een vereiste voor elk bedrijf. Als er meerdere mensen aanwezig zijn in een kantoorgebouw, is het noodzakelijk dat er een getrainde bedrijfshulpverlener aanwezig is.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, daarom is het ook voor kantoorpersoneel van belang te leren omgaan met verschillende noodsituaties. Stel je voor dat er iemand gereanimeerd moet worden, of dat er brand uitbreekt in de kantine. Dan wil je graag dat er mensen zijn die weten hoe ze moeten handelen en wie ze moeten waarschuwen!
Wat wordt er geleerd in een BHV cursus?
In een bedrijfshulpverleningscursus leren medewerkers omgaan met verschillende noodsituaties. Dit kunnen medische situaties zijn waarbij eerste hulp gegeven moet worden. Maar er wordt ook ingegaan op brand, ontruiming en het samenwerken met hulpdiensten.
De cursus is een mix van theorie en praktijk. Er worden situaties nagebootst waarbij verwacht wordt dat de cursisten gaan handelen.
Samenwerken om een noodsituatie onder controle te houden.
Tijdens een BHV cursus is samenwerken een belangrijk onderdeel. Er moet samengewerkt worden om in een noodsituatie adequaat te kunnen handelen.
Als collega’s de cursus samen volgen, leren ze elkaar te vertrouwen. Ze leren dat ze op hun collega kunnen rekenen als het nodig is. Dit zal ook van pas komen op de werkvloer.
Professionele hulpverleners waarderen een goede BHV binnen een bedrijf.
Ook de professionele hulpverleners hebben voordeel bij goed getrainde bedrijfshulpverleners in een bedrijf. Doordat de juiste handelingen zijn uitgevoerd en er voor een goede opvang is gezorgd, kunnen de hulpverleners sneller de situatie onder controle krijgen.
Kalmte kan je redden!
Niet onbelangrijk is dat mensen kalmer blijven tijdens een noodsituatie als ze weten wat ze kunnen verwachten. Het is vaak het onbekende waardoor mensen in paniek raken, door een BHV cursus weten de medewerkers wat ze kunnen verwachten in een noodsituatie. Hierdoor blijven ze rustig en kunnen direct gaan handelen.
Een bedrijfshulpverleningscursus heeft dus meerdere voordelen, buiten het feit om dat medewerkers weten wat ze moeten doen in een noodsituatie binnen het bedrijf.